Kampanje

Od 2017. organizovano je više kampanja za jačanje svesti o sivoj ekonomiji i poreskom moralu, a 2017. i 2018. zvanično su bile proglašene godinama borbe protiv sive ekonomije. Tokom te dve godine organizovano je dva ciklusa nagradne igre „Uzmi račun i pobedi“ sa ciljem direktnog uklučivanja građana u borbu protiv sive ekonomije motivišući ih da obrate pažnju na izdavanje računa i slipova prilikom svake kupovine, a 2017. takođe je organizovano i studentsko takmičenje „Cashless Case Challenge“ za najbolje ideje koje bi doprinele razvoju bezgotovinskog društva u Srbiji. U 2019, organizovano je i takmičenje gradova i opština „Šampioni bezgotovinskog plaćanja“ kao jedna od aktivnosti predviđenih Nacionalnim programom za suzbijanje sive ekonomije čiji je cilj smanjenje upotrebe gotovine, imajući u vidu da je keš generator nelegalne trgovine i utaje poreza.

„Uzmi račun i pobedi“ 2017.

Prema istraživanju građana koje je sproveo Ipsos za potrebe NALED-a u septembru 2017, više od trećine građana Srbije (37%) je učestvovalo u ovom ciklusu nagradne igre „Uzmi račun i pobedi“. U prvom kvartalu 2017. zabeležen je rast ukupnog prometa evidentiranog preko fiskalnih kasa od 7,64% u odnosu na isti period prošle godine. U istom periodu, broj plaćanja putem kartica  porastao je za čak 18,5%, a vrednost bezgotovinskih transakcija povećana je za gotovo 17,5 %. Тokom prva tri meseca 2017, građani su podneli su čak 47,3% prijava za neizdavanje računa više nego u prvom kvartalu 2016.

Nagradni fond je obuhvatao 742 nagrade ukupne vrednosti od 135.344.181,46 dinara (sa uračunatim PDV-om) ili 1,09 miliona evra. 690 nagrada male i srednje vrednosti je obezbedila društveno odgovorna privreda okuplјena u NALED-u, dok su najvrednije nagrade uklјučujući i 6 stanova u Beogradu obezbeđene iz budžeta Republike Srbije.

Opštine koje su pobedile na takmičenju osvojile su WiFi zone sa besplatnim internetom, dok je pet prvoplasiranih podelilo fond od 100.000 evra za ulaganja u infrastrukturu po izboru građana.

„Cashless Case Challenge“ 2017.

Studentsko takmičenje „Cashless Case Challenge“ organizovano je sa ciljem pronalaska najboljih ideja koje mogu da doprinesu razvoju bezgotovinskog društva u Srbiji. Takmičenje je bilo otvoreno za studente završnih godina osnovnih studija i postdiplomce svih fakulteta. Studenti su mogli mogu prijaviti u timovima od po tri člana, sa istog ili različitih fakulteta. Zadatak timova bio je da predlože aktivnost koja će doprineti razvoju bezgotovinskog društva, a koju bi Vlada Srbije mogla da uvrsti u Nacionalni program za suzbijanje sive ekonomije. Pri osmišljavanju i podnošenju ideja za takmičenje, studenti mogu da se fokusiraju na jedan primarni aspekt i/ili sektor poslovanja i predlože aktivnost koju bi sproveli.

Pobednički predlog bio je da sredstvo za plaćanje ne budu samo kartice i mobilni telefoni, već sve moguće vrste „gedžeta“ pa i satovi ili narukvice koji bi bili povezani sa računom putem novih tehnologija, a prvoplasirani tim nagrađen je jedinstvenom prilikom za stručno usavršavanje u okviru šestomesečne plaćene prakse u NALED-u, kompaniji Mastercard i Societe Generale banci.

„Uzmi račun i pobedi“ 2018.

U drugom ciklusu nagradne igre učestvovalo je 41% stanovništva po čemu je ova nagradna igra bila među najuspešnijim u Evropi, svedoče rezultati istraživanja građana koje je sproveo Ipsos za potrebe NALED-a u maju 2018. Gotovo polovina građana istakla je da traži račun u slučaju da im nije izdat, što je porast od oko 8% u odnosu na 2017. Čak 35% građana izjavilo je da ih je nagradna igra podstakla da uzimaju fiskalne račune, a 13% da ih je podstakla da plaćaju karticom.

Ukupna vrednost nagradnog fonda za oba kruga nagradne igre iznosio je 257.230.048 dinara (sa uračunatim PDV-om) i obuhvatio je ukupno 291 nagradu, od čega 11 stanova, 100 automobila Fiat 500l Pop Star i 180 robnih vaučera vrednosti od 60.000 i 120.000 dinara. Stanovi i automobili su obezbeđeni iz budžeta Republike Srbije dok je 180 vaučera obezbedio NALED iz donacija privrede.

Pobednici su podelili fond od 207.000 evra namenjen opremanju škola, bolnica, vrtića i drugih objekata i prostora od javnog značaja – o čemu su tokom juna odlučivali građani putem glasanja. Dodatno, sve tri prvoplasirane lokalne samouprave osvojile su Telekom WiFi zonu besplatnog interneta koja je obezbeđena u saradnji sa NALED-om.

„Šampioni bezgotovinskog plaćanja“ 2019.

U takmičenju je učestvovalo 60 gradova i opština sa teritorije Republike Srbije koji su omogućili plaćanje taksi i naknada platnim karticama na šalterima. Pobednici su izabrani prema broju taksi, naknada i poreza plaćenih karticom na šalterima lokalnih samouprava u odnosu na broj stanovnika, od 1. jula do 31. decembra te godine. Tokom šest meseci, građani u ovim opštinama su bezgotovinski platili 13.500 taksi, naknada i poreza u iznosu većem od 20 miliona dinara, a najuspešnija bila je Opština Priboj koja je osvojila prvo mesto na takmičenju.

Za najuspešnijih 10 gradova i opština predviđeno je priznanje u vidu plakete „Šampioni bezgotovinskog plaćanja", za pet prvoplasiranih internet prezentacija „U službi građana" u skladu sa standardima internet prezentacije Vlade Srbije, dok je za prvoplasiranu opštinu predviđena nagradna sredstva od 20.000 evra za dečije igralište, koja su zbog promenjenih okolnosti usled pandemije korona virusa preusmerena na nabavku IT opreme za Mašinsko-elektrotehničku školu i lokalnu administraciju, uz saglasnost organizatora i pobedničke opštine.