Uzmi račun 2018

Učešće građana

Za vreme trajanja nagradne igre građani su poslali 107.322.950 fiskalnih računa i slipova odnosno 10.732.295 koverata. Minimalna vrednost poslatih računa procenjuje se na 37,4 milijardi dinara, a pripadajućeg PDV-a 3,4 milijardi dinara odnosno 28,5 miliona evra.

Prema istraživanju građana koje je sproveo Ipsos za potrebe NALED-a u maju 2018, u nagradnoj igri učestvovalo je 41% stanovništva (24% lično, 17% preko članova porodice) po čemu je ova nagradna igra među najuspešnijim u Evropi.

Nagradni fond

Ove godine nagradna igra organizovana je kroz dva kruga u trajanju od po mesec dana. Prvi krug trajao je od 3. do 31. marta 2018, a drugi od 7. aprila do 5. maja 2018. U osam javnih izvlačenja na RTS-u, izvučeno je ukupno 306 koverata, dok je 15 bilo neregularno. Nakon završetka nagradne igre izdata je tačno 291 potvrda o dobitku.

Ukupna vrednost nagradnog fonda za oba kruga nagradne igre iznosio je 257.230.048 dinara (sa uračunatim PDV-om). Nagradni fond obuhvatio je ukupno 291 nagradu, od čega 11 stanova, 100 automobila Fiat 500l Pop Star i 180 robnih vaučera vrednosti od 60.000 i 120.000 dinara. Stanovi i automobili su obezbeđeni iz budžeta Republike Srbije dok je 180 vaučera obezbedio NALED iz donacija privrede.

Takmičenje opština i gradova

Fiskalni računi i slipovi poslati su iz 185 gradova i opština. Kako bi svi imali podjednaku šansu da pobede, lokalne samouprave su podelјene prema broju stanovnika u tri takmičarske grupe – male, srednje i velike, a broj poslatih računa ponderisan je kupovnom moći odnosno prosečnom zaradom u opštinima. Pobednici su po tri lokalne samouprave čiji su građani bili najaktivniji u svakoj od kategorija:

Posmatrano u apsolutnim iznosima, najveći broj koverata pristigao je iz najvećih gradova: Beograda – 2.884.170 (najviše GO Novi Beograd – 426.420), Novog Sada – 720.945, Niša – 407.034 (najviše GO Medijana – 219.338), Kragujevca – 299.439 i Pančeva – 275.955. U 126 gradova i opština svaki stanovnik je u proseku poslao najmanje jednu kovertu, a u opštinama Savski venac i Vranje po 4,8 odnosno 3,6 koverte.

Zastupljenost u medijima

O sivoj ekonomiji i nagradnoj igri Uzmi račun i pobedi u prvih pet meseci zabeleženo je ukupno 3.172 objave, od čega na internet portalima 2.408, štampanim medijima 410, televiziji 292 i radiju 62. Mediji koji su najviše pratili ovu temu su RTS, TV Happy, Pink, Večernje novosti, Politika, Blic, Kurir, Radio Beograd.

Nagradna igra je podstakla čak 85% objava. Emisija izvlačenja Uzmi račun i pobedi koja se emitovala subotom od 17:30 tokom marta i aprila (uz nedelјu dana pauze) na RTS 1 bila je jedna od najgledanijih – udeo u ukupnoj gledanosti u odnosu na sve druge televizije i emisije kretao se od 16,5% do gotovo 20%, a najveći broj gledalaca koji je ostvarila jedna emisija iznosi 1.265.000.

Nacionalni portal o sivoj ekonomiji i nagradnoj igri www.uzmiracun.rs je ostvario 1,53 miliona pregleda u prvih pet meseci 2018. Pozivni centar je za vreme trajanja nagradne igre imao ukupno 3.253 poziva, a građani su poslali i 565 mejlova sa upitima koji su se uglavnom ticali pitanja kako da prepoznaju ispravan fiskalni račun i slip.

Jačanje svesti građana

Prema istraživanju građana koje je sproveo Ipsos za potrebe NALED-a u maju 2018. 70% građana ističe da siva ekonomija nije opravdana, a svaki drugi ispitanik (48%) da uopšte nije opravdana, što je čak za četvrtinu više nego u septembru 2017. Gotovo polovina građana ističe da traži račun u slučaju da im nije izdat, što je porast od oko 8 p. p. u odnosu na prošlu godinu.

Nakon završetka nagradne igre svaki drugi građanin je naveo da traži račun zato što zna da je to zakonska obaveza trgovca i potvrda da je platio porez, što predstavlјa porast za čak 44% u odnosu na februar 2017, kada je organizovana prva nagradna igra. Porastao je broj građana koji bi ponovo učestvovali u nagradnoj igri sa 35% na 42% što govori o dalјem jačanju poverenja i interesovanja za ovu akciju.

Takođe, prema istraživanju čak 35% građana je izjavilo da ih je nagradna igra podstakla da uzimaju fiskalne račune, a 13% da ih je podstakla da plaćaju karticom. Podrška građana borbi protiv sive ekonomije je kao i prošle godine na izuzetno visokom nivou od 90%.

Jačanje poreske discipline

Tokom trajanja nagradne igre uočena je veća spremnost građana da ukažu na slučajeve poslovanja mimo propisa. Podaci Poreskog alarma pokazuju da su građani u periodu od januara do aprila 2018. podneli za 13% više prijava nego u istom periodu prethodne godine, i čak 55% prijava više u odnosu na baznu (2016.) godinu kada nije bilo nagradne igre.

Rekordan broj prijava zabeležen je u aprilu, za vreme trajanja drugog kruga nagradne igre, uz ostvaren porast od preko 100%. Pobednici su podelili fond od 207.000 evra namenjen opremanju škola, bolnica, vrtića i drugih objekata i prostora od javnog značaja – o čemu su tokom juna odlučivali građani putem glasanja. Dodatno, sve tri prvoplasirane lokalne samouprave osvojile su Telekom WiFi zonu besplatnog interneta koja je obezbeđena u saradnji sa NALED-om.

Bezgotovinsko plaćanje

U ovom periodu primećena je i veća spremnost građana da plaćaju karticama. Prema podacima Narodne banke Srbije u prvom kvartalu 2018. u odnosu na isti period prethodne godine zabeležen je primetan skok u korišćenju platnih kartica prilikom kupovine – broj kartičnih transakcija skočio je za 18,82%, a vrednost za 14,38%.

Organizatori nagradne igre

Priređivač nagradne igre Uzmi račun i pobedi 2018. je Vlada Republike Srbije i organizuje se pod pokroviteljstvom premijerke Ane Brnabić u saradnji sa NALED-om i privredom okupljenom u Savezu za fer konkurenciju

Podršku u realizaciji nagradne igre dali su Pošta Srbije i brojne domaće i strane društveno odgovorne kompanije koje posluju u našoj zemlji - MastercardTelekom Srbija, BAT, Coca Cola HBC, DIS, Dunav osiguranje, Forma ideale, Gomex, Gorenje, JTI, Moj Kiosk, Philip Morris, Tehnomanija, Ušće Shopping Center.